فست فشن چیست؟

فست فشن به شرکت‌های تولید پوشاکی اتلاق می‌شود که با تولید سریع و همچنین با قیمت‌های پایین سعی دارند تا شما را به مشتری دائمی خود تبدیل کنند.

فست فشن یا مد سریع اصطلاحی در مد معاصر است که در اواخر قرن بیستم توسط خرده فروشان به فرهنگ لغت مُد اضافه شد. فست فشن، مد را در سریع‌ترین زمان ممکن از نمایش‌های مد به فروشگاه‌ها می‌آورد. برندهای فست فشن معروفی مانند Zara ، M ، Peacocks و Topshop به دنبال کاهش قیمت تولید، عرضه سریع و در حجم بالا و عمر کوتاه مد و لباس‌ها هستند.

تاریخچه

مد سریع یا فست فشن در دهه ۱۹۸۰ در آمریکا پدیدار شد؛ در ابتدا برای رفع نیاز قشر کم درآمد که علاقه به پوشیدن لباس مد روز داشتند به وجود آمد. در فست فشن، مد از روی کت واک، در کم‌ترین زمان ممکن (حداکثر دوهفته) به بوتیک‌ها و فروشگاه‌ها و بازار وارد می‌شود. در واقع فست فشن برای این است که مشتری در جریان ترند مُد و اتفاقات و برند‌های روز باشد و همچنین مشتری بتواند با هزینه کم پوشاک به روز و جاری هفته را خریداری کند.


برند پیشرو در این زمینه برند اسپانیایی Zara بود سپس H&M سوئد و Gap امریکا به این عرصه وارد شدند. این نوع طراحی و توزیع محصول چنان توسعه یافته است که گفته می‌شود فرآیند طراحی و توسعه و توزیع هر محصول در زارا تنها دو هفته طول می‌کشد.
مدت زمان لازم در مد سریع برای طراحی تولید و توزیع گسترده بسیار کوتاه است شاید چیزی حدود ۲هفته باشد و البته عمر آن نیز بسیار کوتاه بوده چیزی نزدیک به ۳ دقیقه می‌باشد و خیلی زود مد دیگری جای آن مد را خواهد گرفت.

مزایا و معایب مد سریع

شعار و هدف اصلی مد سریع، طراحی لباس در سریع‌ترین زمان ممکن و با کم‌ترین قیمت است و موفقیت تولید کنندگان معروفی مثل zara ، Forever 21 ، Gap ، Mango ، H&M و ... به دلیل کاهش قیمت‌های تولید است. این تولید کنندگان محصولات خود را در کشورهای فقیرنشین و توسعه نیافته با نیروی انسانی زیاد و ارزان قیمت‌تر از کشورهای دیگر و استفاده از مواد اولیه ارزان مثل پنبه و الیاف مصنوعی هزینه‌های خود را به طرز چشم‌گیری کاهش دادند.

نظرات