هفته مد یا فشن ویک چیست؟

هفته مد رویدادی است که سالانه دوبار و در شهرهای مختلف جهان برگزار می‌شود تا برندها و طراحان مختلف فرصت ارائه طراحی‌ها و محصولات خود را به خریداران و علاقمندان داشته باشند.

اولین فشن ویک

ایده اصلی هفته‌های مد در پاریس شکل گرفت. زمانی که خرده‌فروشان برای تبلیغ لباس‌های طراحی خودشان، مدل‌هایی را برای نمایش لباس‌ها در مکان‌های متفاوت استخدام کردند که در زبان فرانسه به آن‌ها دفیله (défilé) گفته می‌شد.
اولین هفته مد در سال ۱۹۴۳ و در بحبوحه‌ی جنگ جهانی دوم در نیویورک برگزار شد. پیش از آن پاریس مهد هنر و البته پایتخت مد دنیا شناخته می‌شد. الینور لمبرت، روزنامه نگار مشهور مد و فشن برای اولین بار هفته مد را برگزار کرد.
بیگ فور چیست؟
مهم‌ترین هفته‌های مد در ۴ شهر برگزار می‌شود که به آن‌ها لقب Big Four را داده‌اند. بیگ فور به ترتیب برگزاری عبارتند از نیویورک، لندن، میلان و پاریس.
البته به جز شهرهای ذکر شده، بسیاری از شهرهای دیگر هم مثل برلین، لس‌آنجلس، مادرید، موناکو، کپنهاگ، شانگهای و توکیو هم هفته مد دارند.

هفته مد نیویورک

فشن ویک نیویورک همه ساله در فوریه و سپتامبر برگزار می‌شود و هفت تا نه روز به طول می‌انجامد.
طراحان برجسته‌­ی مد از جمله کلوین کلین، دونا کاران، مارک جیکوبز، رالف لورن، الکساندر ونگ، تام فورد، مایکل کورس و کارولینا هررا هستند.

هفته مد لندن

لندن نیز یکی از چهار شهر مهم در هفته مد است که از ۱۹۸۴ همه ساله این رویداد پس از نیویورک به مدت ۷ روز برگزار می‌کند.
برندهای معروفی مثل استلا مک کارتنی، بربری، تامی هیلفیگر، ویوین وست وود و الکساندر مک کوئین به لندن تعلق دارند.

هفته مد میلان

سومین شهر برگزار کننده هفته‌های مد میلان است که برگزاری این رویداد را پس از لندن به عهده دارد و از سال ۱۹۵۸ به مجموعه شهرهای مهم مد اضافه شد.
برندهای معروف میلان عبارتند از مکس مارا، گوچی، ورساچه، جورجیو آرمانی، فندی، پرادا، دلچه اند گابانا، روبرتو کاوالی.

هفته مد پاریس

آخرین مقصد مسافران هفته‌های مد، مهد فشن یعنی شهر پاریس است. هفته مد نیز مانند سه شهر دیگر سالانه دوبار برگزار می‌شود. اولین فشن ویک رسمی پاریس از ۱۹۷۳ برگزار می‌شود.
برندهای مهم فرانسوی مثل شنل، دیور، سن لورن، ارمس (هرمس)، کنزو، ژیوانشی، لویی ویتان، ولنتینو به معرفی آثار و طراحی‌های جدید خود می‌پردازند.

نظرات