معرفی کریستین دیور

کریستین دیور طراح تأثیرگذار و مطرح فرانسوی است که بیشتر در حوزه لباس زنانه و مردانه ، وسایل لوکس، جواهرات و عطر فعالیت دارد. در این مطلب از مجله دنیای مد نگاهی به تاریخچه برند dior می‌اندازیم.

بیوگرافی کریستین دیور

کریستین دیور (Christian Dior) در ۲۱ ژانویه ۱۹۰۵ در گرانویل (Granville)، یک شهر ساحلی در شمال فرانسه، به دنیا آمد. کریستین از بچگی به هنر علاقه داشت و رؤیای او طراحی بود. اما به اصرار پدر، در رشته‌ی علوم سیاسی مشغول به تحصیل شد.
سپس با کمک پدرش یک نمایشگاه هنری راه اندازی کرد. اما در سال ۱۹۳۱، به دلیل ورشکستگی پدرش و مرگ مادر و برادرش، مجبور شد این گالری را تعطیل کند.

فعالیت در عرصه مد

پس از تعطیلی نمایشگاه، کریستین دیور با فروش طرح‌های اولیه خود در زمینه مد، شروع جدیدی در طراحی لباس و سبک زندگی مورد علاقه خود آغاز کرد. در ۱۹۳۸، رابرت پیگوت (Robert Piguet) وی را به عنوان دستیار طراح در شرکت خود استخدام کرد. با شروع جنگ جهانی دوم، کریستین دیور بعنوان افسر ارتش فرانسه شروع به خدمت کرد.
او در سال ۱۹۴۲ پس از پایان خدمت به خانه مد لوسیه لیلانگ (Lucien Lelong) پیوست و در آنجا با پیر بالمین (Pierre Balmain) به طراح ارشد تبدیل شد.

دوران طلایی زندگی کریستین دیور

دیور در سال ۱۹۴۶ با حمایت مارشال بوساک موفق به تاسیس برند و خانه مد خود شد. نام اولین کالکشن او کورولی (Corolle) بود که به معنای گلبرگ‌های گل است.
طراحی های دیور برخلاف لباس های آن دوران طرح هایی اندامی بود. او با این طرح ها نگاه نوین (New Look) را به مد معرفی کرد. طرح‌های نوین دیور، پاریس را به مرکز مد پس از جنگ جهانی دوم تبدیل کرد.

موفقیت های دیور

اولین عطرش در سال ۱۹۴۷، با نام خواهرش کاترین، روانه بازار شد. در سال ۱۹۵۰ دیور مسئول طراحی لباس‌‌های مارلین دیتریش، بازیگر اصلی زن در فیلم “ترس صحنه“، اثر آلفرد هیچکاک شد. چهره‌های مشهوری چون مرلین مونرو، الیزابت تیلور، آوا گاردنر و بسیاری از زنان مشهور دیگر تنها از برند او استفاده می‌کردند.

مرگ کریستین دیور

در سال ۱۹۵۷، کریستین دیور برای تعطیلات به ایتالیا سفر کرد اما بر اثر سومین حمله قلبی در سن ۵۲ سالگی از دنیا رفت.

برند دیور بعد از کریستین

بعد از مرگ دیور، دستیار ارشد او (ایو سنت لورن) امور شرکت را در دست گرفت. سن لورن، دیور را در مسیر جدیدی به محبوبیت رساند.
در سال ۱۹۶۰ مارک بوهان جایگزین او شد. بعد از بوهان، ژیانفرانکو فری در سال ۱۹۸۹ به عنوان مدیر طراح دیور منصوب شد. جان گالیانو ، نفر بعدی بود که در سال ۱۹۹۶ ، رهبری برند دیور را بر عهده گرفت.
رف سیمونز، در سال ۲۰۱۲، سکان مدیریت هنری دیور را بدست گرفت.
ماریا گراتزیا چیوری ، اولین رهبر زن برند دیور در سال ۲۰۱۶ تا به امروز هم این منصب را بر عهده دارد.

نظرات