تاثیر سبک سوررئال بر دنیای مد

سوررئالیسم یکی از تاثیرگذارترین جنبش‌های هنری قرن بیستم که بر رشته‌های مختلف هنری تاثیر گذاشته و تا به امروز در آثار طراحان مد نیز دیده می شود. در این مطلب از مجله دنیای مد تاثیر سبک سوررئال بر دنیای مد و فشن بررسی می کنیم.

سوررئالیسم یا فراواقع گرایی به یک جریان فکری و هنری گفته می‌شود که از حدود ۱۹۲۰ در ادبیات و نقاشی فرانسه آغاز شد. ایده و هدف اصلی هنر سوررئال به نمایش گذاشتن ضمیر ناخودآگاه به جای بازآفرینی مستقیم اشیاء و پدیده‌های بیرونی‌ست. جنبش سوررئال را حاصل ایدئولوژی کارل ماکس و نظریات روانکاوی‌ فروید درباره ضمیر ناخودآگاه می‌دانند و مستقیما متاثر از جریان فرهنگی «دادا» بوده است. زمانی که دادائیسم در حال از بین رفتن بود، پیروان آن با رهبری آندره برتون مکتب جدیدی به نام Surrealism را پی ریزی کردند.

تاریخچه سبک سوررئال

شاعر فرانسوی، گیوم آپولینر (Guilliame Apollinaire)، اولین کسی بود که واژه‌ی سورئال را در ارجاع به ایده‌ی یک واقعیت مستقل که «تحت نفوذ» واقعیت خودآگاه ما قرار دارد، در ۱۹۱۷ خلق کرد.
اما جنبش سورئالیست در سال ۱۹۲۴ و زمانی که شاعر فرانسوی، آندره برتون، کتاب خود با نام «بیانیه‌ی سوررئالیسم» را منتشر کرد، پا به جهان گذاشت.

ویژگی‌های سبک سوررئال

در مکتب سوررئال توجه ویژه‌ای به روح انسان و رویا داده می‌شود.
سورئالیست‌ها بر این باور بودند که رویاها و ناخودآگاه و سایر بحث‌هایی که فروید مطرح می‌کند می‌تواند دریچه‌ای به خودِ واقعی‌ترِ انسان باشد. انسانی که اسیر زنجیر عقل و منطق نیست.
مکتب سورئالیسم بر سه اصل استوار است:
  • هزل
  • رویا و تخیل
  • دیوانگی

هنرمندان سبک سوررئالیسم

از مهم‌ترین شخصیت‌های این جنبش هنری می‌توان به آندره برتون، لویی آراگون، رنه مارگریت، مکس اِرنست، سالوادور دالی و السا شیاپارللی اشاره کرد.

سبک سورئالیسم در طراحی لباس

فشن، از سورئالیسم برای کاوش در نمادهای جنسی، و به ویژه عطش جنسیِ متمرکز بر بخش‌های خاصی از بدن یا اشیاء، استفاده کرد. السا شیاپارللی با سورئالیست‌های بزرگی مانند سالوادور دالی همکاری کرد.
شیاپارللی مرز‌های فشن را جا‌به‌جا کرد، با این وجود لباس‌هایی طراحی می‌کرد که اتفاقا قابل پوشیدن بودند.

نظرات