تاریخچه دستکش

 دستکش یکی از اکسسوری‌های کاربردی و ضروری در دنیای مد و فشن به شمار می‌رود که هم برای زیبایی و استایل و هم برای محافظت از دستان در مقابل سرما و عوامل محیطی و خطرناک کاربرد دارد. در این مقاله از دنیای مد درباره تاریخچه دستکش بخوانید.


تاریخچه دستکش

تاریخچه دستکش به هزاران سال پیش می‌رسد، باستان شناسان در مقبره‌های پادشاهان و کاهنان چیزهایی شبیه به دستکش پیدا کرده‌اند. کیسه‌هایی بدون انگشت که برای پوشش دست به کار می‌رفته و در اهرام مصر یافت شده که مربوط به سلسله بیست و یکم پادشاهان مصر است. در سال ۱۹۲۲ در مقبره توتانخامون بقایایی از دستکش کشف شد که با نقوش طرح دار و سنگ های قیمتی تزیین شده بود.

اما فرم امروزی دستکش به قرن ۱۰ میلادی می‌رسد، بونیفاس هشتم در قرن ۱۳ میلادی دستکشی از جنس ابریشم به دست می‌کرد که با مروارید و سوزن دوزی تزیین شده بود. تا چند قرن بعد دستکش تنها توسط اشراف و خاندان سلطنتی مورد استفاده قرا می‌گرفت اما از قرن ۱۴ میلادی دستکش به یک اکسسوری عمومی تبدیل شد.

جنس دستکش‌ها

در طول قرن‌ها دستکش‌های چرمی ساده توسط افرادی که کارهای دستی انجام می‌دادند، مثل کارگران و کشاورزان و جنگجویان، استفاده می‌شد. از قرن شانزدهم دستکش هایی از جنس ابریشم، ساتن، مخمل و پنبه مد روز شدند، همچنین دستکش‌های بافتنی نیز از قرن هفدهم به دنیای مد اضافه شد.

از اواسط قرن نوزدهم دستکش‌هایی از جنس تافته و جین نیز به بازار عرضه شد و در نهایت از نیمه قرن بیستم دستکش‌های ساخته شده از الیاف و چرم مصنوعی نیز به دنیای مد معرفی شد.

معنای دستکش

شاید دستکش یک وسیله ساده به نظر برسد اما تاریخچه ای پرفراز و نشیب در دنیای مد دارد. از یک دیدگاه سمبلیک دستکش به ارتباط با اشیاء و افراد و الگوی رفتار اجتماعی اشاره دارد. از طرف دیگر استفاده از دستکش معنایی نزدیک به ایمان، وفاداری، اعتماد، احترام و عشق دارد.

نظرات