تاریخچه عکاسی مد

 عکاسی مد یکی از ژانرهای مهم در تبلیغات صنعت پوشاک هستند. فشن در حقیقت سبکی از عکاسی است که با استفاده از مدل (زن یا مرد) محصولات مد به نمایش در می آید. هدف از عکاسی مد محصولات مد و فشن برندهای مختلف از طریق عکس و تصویر است. ما در این مقاله از مجله دنیای مد به تاریخچه عکاسی مد و فشن خواهیم پرداخت.


عکاسی مد چیست؟

عبارت "عکاسی مد"، نوعی از هنر زیبا و بصری است که به تشریح کالاهای مد، از جمله لباس، کفش ها، عطر و... ، که توسط شرکت های مد طراحی شده است، اختصاص پیدا می کند. به عبارتی “عکاسی مد” ارتباط نزدیکی با هنر معاصر و فرهنگ عامه دارد.

عکاسی مد
عکاسی مد


این عکاسی در ابتدا برای رفع نیاز مجلات زنانه توسط انتشارات کوندی نست (Condé Nast) و هرست (Hearst) برای مجلاتی مانند وگ (Vogue) و هارپرز بازار (Harper’s Bazaar) منتشر شد. اما امروزه مجلات دیگری مانند اِل (Elle)، کاسموپولیتن (Cosmopolitan)، ونتی فر (Vanity Fair)، دبیلو (W)، گرازیا (Grazia) و سونتین (Seventeen) نیز از این هنر استفاده می کنند.

پاریس در دهه ۱۹۴۰ میلادی پایتخت عکاسی مد بود، اما امروزه این لقب به نیویورک می رسد. اما هنوز هم پاریس و میلان به عنوان مراکز مهم خلاقیت شناخته می شوند.

 تاریخچه عکاسی مد با عکسی از برند دیور
تاریخچه عکاسی مد با عکسی از برند دیور

تاریخچه عکاسی مد

نخستین عکس های مد در سال ۱۸۶۰ میلادی برای اثبات خلاقیت و پیشرو بودن خانه های مد پاریسی تولید شدند. در آن زمان عکاسان مد به شخصیت های مشهور اجتماعی از جمله گرتورود وندربیلت ویتنی (Gertrude Vanderbilt Whitney) یا سارا برنارد (Sarah Bernhardt) به عنوان مدل تکیه می کردند. عکس های مد در اواخر دهه ۱۸۸۰ میلادی در مجلات مد، هارپر بازار و وگ، چاپ شدند.

نظرات