تاریخ مد ۱۹۴۰ تا ۱۹۵۰

 در سال های اولیه دهه ۱۹۴۰ به دلیل شروع جنگ جهانی دوم، صنعت مد متوقف شد. مردان و زنان در طول جنگ اغلب با لباس یونیفرم دیده می شدند و در غیر اینصورت، سبک لباس آنها ساده بود. بعد از جنگ، کریستین دیور New Look را در پاریس راه اندازی کرد، و لباس زنان را به سیلوئت کاملاً زنانه بازگرداند. در حالی که لباس مردان، زنان و کودکان همه به سمت استایل اسپرت و گاها آمریکایی گرایش داشتند. در این مطلب از دنیای مد به بررسی مد دهه 1940 می پردازیم.


مد زنان در دهه ۱۹۴۰

لباس های روزمره و لباس های فرم هر دو طراحی مشابهی داشتند. و به سبک نظامی نزدیک شدند. ظاهر ساده اما شیک، با سرشانه های پهن و اپل دار، کمر تنگ و قد لباس ها تا روی زانو رسید.

پیراهن، دامن و بلوز سه تا از محبوب ترین مدل ها بود. طرح های چاپی گل، گانگهام و خال‌خال محبوب بود.

شلوار تبدیل به یک قطعه لباس مهم شد و اغلب با بلوز یا جامپر، اغلب بافتنی بودند، پوشیده کی شد. بلوزها سبک مردانه داشتند، معمولاً در رنگ های روشن وجود داشتند. زنان از شلوار، بلیزر و بلوز که شبیه مدل مردانه بود استقبال کردند. این لباس ها کاربردی و مناسب کار بودند. ستارگان سینما مانند اینگرید برگمن سطح الهام را بالا نگه داشته و شلوار می پوشیدند.

مد زنان در دهه ۱۹۴۰
مد زنان در دهه ۱۹۴۰

مد مردان در دهه ۱۹۴۰

همانطور که جنگ جهانی دوم مد زنان را متوقف کرد، تغییر در مد مردان را نیز کند نمود. با توجه به اینکه مردان زیادی به جنگ رفتند یا کار خود را در خانه انجام می دهند، دیدن مردان با لباس متنوع غیر عادی بود. به این ترتیب، مد مردانه در نیمه اول دهه ۴۰ نیز تقریباً مانند اواخر دهه ۱۹۳۰ باقی ماند.

به دلیل کمبود مواد اولیه، لباس مردانه نیز تحت بازنگری قرار گرفت. کت های ساده جایگزین سبک های ۴ دکمه شد، و اندازه یقه و تعداد جیب ها در آن کم شد.

عناصر بسیاری در لباس های پس از جنگ وجود داشت. شانه های گشاد، کمرهای بلند، پاچه شلوار گشاد و کراوات های پهن در لباس های مردانه سال های پس از جنگ محبوب بودند.

مد مردان در دهه ۱۹۴۰
مد مردان در دهه ۱۹۴۰

مد کودکان در دهه 1940

لباس کودکان نیز تا حد زیادی به دنبال مدهای بزرگسالان در دهه ۴۰ بود. لباس های دستبافت مانند ژاکت و کاردیگان برای بچه های کوچک محبوب بود. پسران جوان برای موارد رسمی تر از شلوارک یا شلوار با بلیزر یا ژاکت و برای موقعیت های معمولی از ژاکت استفاده می کردند.

همراه با تکه های بافتنی، لباس های نخی برای دختران جوان نیز محبوب بود. یقه های پیترپن، آستین های پف دار و دامن های کلوش در بیشتر طرح ها وجود داشت.

مد کودکان در دهه 1940
مد کودکان در دهه 1940

نظرات